KUCHYNĚ VE ŠKOLE JAROSLAVA JEŽKA
14.12.2022
V Loretánské ulici nedaleko Pražského hradu sídlí přes dvě stě let škola pro zrakově postižené děti založená již roku 1807. Od devadesátých let minulého století nese jméno jednoho ze svých nejslavnějších absolventů – skladatele Jaroslava Ježka.
Škola je kombinací MŠ, ZŠ, ZUŠ a praktické školy. Kromě běžných předmětů se její žáci věnují nácviku řady praktických dovedností ve cvičném bytě. A právě zde proběhla v létě rozsáhlá rekonstrukce, jejíž hlavním cílem bylo vybudování nové kuchyně.
Škola Jaroslava Ježka sídlí v historickém Vrbnovském paláci, chráněné kulturní památce ČR
Škola získala na rekonstrukci grant od Světlušky – Nadačního fondu Českého rozhlasu, ale kvůli zvýšení cen po covidu a válce na Ukrajině by projekt financovat nezvládla. Designérka MgA. Veronika Loušová se proto obrátila na přední firmy v sektoru nábytkářského průmyslu s prosbou o pomoc. Společnost Duet CZ poskytla kompaktní pracovní desky značky Formica, Blum věnoval veškeré potřebné kování (zejména výsuvy a výklopy) a Trachea zdarma vyrobila veškeré korpusy a dvířka pro novou kuchyni.
„Kuchyně je založena na kontrastu tmavých korpusů a světlých dvířek“
Korpusy skříněk a některé obkladové plochy jsou zhotoveny z tmavé laminované dřevotřísky v dekoru H3058/ST 22 Wenge mali, dvířka a čela výsuvů či výklopů T.classic různých tvarů frézování zdobí fólie 357 Ořech světlý.
Kombinace světlých a tmavých prvků usnadňuje žákům orientaci v kuchyni…
Rekonstrukce cvičného bytu byla opravdu důkladná. Týkala se rozvodů, podlah, osvětlení, ale především samotné kuchyně. V ní se žáci neučí jen vařit, ale obecně pracovat s potravinami a obsluhovat kuchyňské vybavení, což pro osoby s postižením zraku není nijak jednoduché. Jde o to, aby žáci v maximální míře získali dovednosti potřebné pro budoucí samostatný život.
Bourání původní kuchyně v přízemí historického domu s valenými klenbami
Celková koncepce
Dispozice cvičné kuchyně vychází z uspořádání historického domu, a
nebylo možno ji měnit. Kuchyňská linka je rozdělena do tří
částí, což skýtá možnosti segmentovat jednotlivá pracoviště a
zohlednit různé výšky postav žáků, z nichž mnozí přicházejí do
školy v dětském věku a opouštějí ji jako dospělí.
Současně tak vzniká prostor pro to, aby se v kuchyni v rámci výuky (ale
také kroužků) mohlo současně pohybovat 4 – 6 žáků s učitelkou a
asistentkou.
Hlavní linka je dokonale uzpůsobena specifickým potřebám uživatelů
● plotýnky mají knoflíkové ovládání (nevidomý žák na displej
nevidí).
● barevně odlišné vaničky dvojdřezů se nevyrábí, proto jsou použity
dva samostatné dřezy.
● světlá kompaktní deska s černým jádrem vytváří další kontrastní
prvek.
● otvírání horních dvířek zajišťuje výklopný systém Aventos
s nastavitelnou výškou zastavení, aby se žák neuhodil o čelo
otvíracích dvířek.
Kontrastním prvkem jsou i tmavé police ve světlých horních skříňkách Trachea
Druhá linka je umístěna pod velkým historickým oknem
● linka disponuje rozlehlou pracovní plochou, pod kterou je umístěna
pečicí trouba
● nasvícení plochy bylo kvůli oknu náročnější, nad horními policemi
jsou proto pro případné bodové dosvícení instalovány zásuvky
Pro druhou linku byla pro změnu zvolena tmavá pracovní plocha
Třetí linka umístěná ve velmi úzkém prostoru slouží jako pracovní
● zásuvky pod linkou jsou svého druhu haptickou laboratoří – jejich
čela se liší úchytkami (zapuštěná, nasazená na hranu, zkosený úchop
atd…)
● klasické horní skříňky zde chybí – prostor u stropu je využíván
jako uložiště pomůcek pro pedagogy
Barevné členění kuchyně se promítá i do různobarevných ploch na podlaze
Jak jsme uvedli, autorkou projektu je absolventka pražské UMPRUM MgA.
Veronika Loušová, která se dlouhodobě a cíleně věnuje řešením
prostorů pro osoby s pohybovým nebo zrakovým postižením.
Na cvičné kuchyni ve Škole Jaroslava Ježka je to znát v každém detailu.
Jde o velmi promyšlený koncept a my doufáme, že žákům i pedagogům bude
sloužit k maximální spokojenosti a jsme rádi, že jsme se tohoto
zajímavého, potřebného a přínosného projektu mohli zúčastnit…